نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799 - 02140881343
نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799
نرمال بوتیل استات

نرمال بوتیل استات

امکان ارسال سریع: دارد

ارسال و بسته بندی به تمامی ایران فراهم است.

ارسال سریع به تمامی ایران

موجود در انبار تهران

بــهــترین قــــیمت و کـــــیفـیت

قیمت تضمینی در خریدهای عمده

مشاوره رایگان پیش از خرید

پشتیبانی تا تحویل کالا

امـــکان مرجــوع مـــحصول

مرجوع محصول در صورت عدم تطابق

نرمال بوتیل استات چیست؟

نرمال بوتیل استات یک حلال بسیار عالی است و در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. این ترکیب در حالت طبیعی در بسیاری از میوه‌ها وجود دارد و به همین دلیل از آن به عنوان طعم‌دهنده نیز استفاده می‌کنند.

اگر قصد خرید این ماده را دارید، بهتر است در ابتدا با تمام ویژگی‌های آن آشنا شوید. در این مقاله ما تصمیم داریم تمام اطلاعات لازم در مورد این ماده شیمیایی را برایتان توضیح دهیم.

در ابتدای مقاله شما به طور کامل با نرمال بوتیل استات و مشخصات آن آشنا می‌شوید و در ادامه نیز کاربردها، نحوه تولید، خطرات، نکات ایمنی، نحوه نگه‌داری و خرید آن را بررسی می‌کنیم.

نرمال بوتیل استات چیست؟

نرمال بوتیل استات یا بوتیل اتانوات ماده استری و در دمای اتاق مایع، بی‌رنگ، شفاف و قابل اشتعال است. جالب است بدانید این ماده طعم و بویی شیرین مثل موز و سیب دارد و در تعدادی از میوه‌ها یافت می‌شود.

علاوه بر این در صنعت نیز از این ماده استفاده و در بازارهای تجاری نیز به نام بوتیل استات (Butyl acetate) شناخته می‌شود.  این ماده با نام‌های دیگری مثل استیک اسید بوتیل استر، 1-بوتیل استات، بوتیل اتانوات، نرمال بوتیل اتانوات و بوتیل استاتن نیز به کار می‌رود.

بوتیل استات یک حلال آلی است و در صنایع مختلف از آن به عنوان حلال استفاده می‌کنند. این ماده نقطه جوش 126.1 درجه و فراریت پایینی دارد و در موادی مثل الکل‌ها، استون، کلروفون و هیدروکربن‌ها تقش محلول را دارد. در جدول زیر بیشتر با خصوصیات آن آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های نرمال بوتیل استات
فرمول مولکولی C6H12O2
جرم مولی ۱۱۶٫۶ g mol−۱
چگالی ۰٫۸۸ g/cm3
نقطه ذوب 77 درجه سانتی گراد
دمای جوش 127 درجه سانتی گراد
انحلال پذیری حلال در الكل، استون و اتر

کاربردها و موار مصرف نرمال بوتیل استات

این ماده شیمیایی کاربردهای بسیار زیادی در صنعت‌های مختلف دارد. در بخش زیر اصلی‌ترین موارد استفاده آن را بررسی می‌کنیم.

کاربرد بوتیل استات در صنعت رنگ

این ماده به دلیل خاصیت ضد قرمزی و فرار بودن در تولید انواع رنگ‌های براق و رنگ‌های پلی اورتان کاربرد دارد. همچنین این ماده رقیق‌کننده بسیار خوبی برای رزین‌هاست و به بافت آن‌ها نیز آسیبی وارد نمی‌کند.

صنعت داروسازی

جالب است بدانید این ماده به دلیل جذب پایین آب و مقاومت در برابر هیدرولیز، در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش مهمی از پنی‌سیلین و تعدادی از آنتی‌بیوتیک‌هاست.

کاربرد در صنايع مواد غذایی

این ماده شیمیایی در تولید انواع اسانس‌های میوه‌ها و چاشنی مثل آناناس، زردآلو، موز و گلابی نیز کاربرد و نقش طعم‌دهنده را دارد.

صنایع آرایشی و بهداشتی

این حلال در ساخت انواع لاک، لاک پاک‌کن، برق ناخن و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این حتی در تولید عطر نیز برای تولید رایحه کاربرد دارد.

کاربرد در صنعت چاپ

در صنعت چاپ برای تولید انواع جوهرها از این ماده به عنوان یک رقیق‌کننده عالی استفاده می‌کنند.

صنعت مبلمان

بوتیل استات خیلی راحت نیتروسلولزها را در خود حل می‌کند؛ این خاصیت باعث کاربرد و اهمیت آن در صنعت مبل‌سازی شده است. برای ساخت مبلمان از لاک نیتروسلولزی برای سطح آن استفاده می‌کنند و در ساخت این نوع لاک نیز از بوتیل استات به عنوان حلال کمک می‌گیرند.

  صنعت پلاستیک

در تولید پلاستیک نیز از این ماده برای ساخت انواع لاک‌های پوشش دهنده استفاده می‌کنند.

این موارد تعدادی از اصلی‌ترین کاربردهای بوتیل استات هستند؛ اما باید بدانید این ماده موارد مصرف بسیار بیشتری دارد. در بخش زیر نحوه تولید آن را بررسی می‌کنیم.

نرمال بوتیل استات چگونه تولید می‌شود؟

این ماده با روش استریفیکاسیون بوتانول به وجود می‌آید. استریفیکاسیون در واقع یک واکنش برگشت‌پذیر بین اسید آلی و الکل است و در حضور یک ماده اسید معدنی (مثل سولفوریک اسید) صورت می‌گیرد.

از واکنش این دو ماده، استر و آب ایجاد می‌شود. حال باید بدانید نرمال بوتیل استات نیز به همین شیوه و از ترکیب استیک اسید و نرمال بوتانول به وجود می‌آید.

برای تولید این ماده در ابتدا نرمال بوتیل و استیک اسید را به رآکتور وارد و سپس مقدار کمی اسید سولفوریک را به عنوان کاتالیزور به این ترکیب اضافه می‌کنند. این واکنش در دما و حرارت بالا صورت می‌گیرد و پس از اتمام آن نیز آب تولید شده، از بوتیل استات تجزیه و جدا می‎شود.

ترکیب الکل و کاتالیزور نیز با کربنات سدیم خنثی و سپس با آب شستشو داده می‌شود. در پایان شما یک مایع دو فازی دارید که قسمت زیرین آن را آب و بخش بالایی را نرمال بوتیل استات تشکیل داده است.

 

آیا نرمال بوتیل استات خطرات و عوارض خاصی دارد؟

با وجود تمام این مزایا و کاربردها باید بدانید این ماده ضررهای مختلفی نیز برای سلامتی‌تان دارد. در بخش زیر تعدادی از عوارض و خطرات این ماده را می‌شناسید:

  • استنشاق این ماده خطرناک است و مشکلاتی مثل تهوع، سردرد، سرگیجه، مشکل تنفسی، سرفه و مشکل ریوی را به همراه دارد.
  • این ماده در دماهای بالا به راحتی مشتعل می‌شود.
  • بخارهای آن سنگین هستند و به همین دلیل با هوا نیز مخلوط انفجاری ایجاد می‌کنند.
  • این ماده خیلی سریع با جرقه و حرارت شعله‌ور می‌شود.
  • تنفس این ماده خطرناک است.
  • پوست و ریه را تحریک می‌کند.
  • باعث آسیب به چشم و سیستم عصبی مرکزی می‌شود.
  • قرار گرفتن در معرض مقدار بسیار زیادی از این ماده هوشیاری شما را کاهش می‌دهد.

البته باید بدانید استفاده به شیوه و به اندازه مناسب از این ماده خطر چندانی ندارد؛ بنابراین جای نگرانی نیست. اما شما حتماً باید تمام نکات ایمنی و مراقبتی آن را جدی بگیرید. در بخش زیر این موارد را برایتان توضیح می‌دهیم.

نکات ایمنی که برای استفاده از بوتیل استات باید رعایت کنید

این ماده یک حلال شیمیایی است و باید حتماً از آن با احتیاط زیاد استفاده کنید. در بخش زیر تعدادی از مهم‌ترین نکات ایمنی استفاده از نرمال بوتیل استات را بررسی می‌کنیم.

  • در صورت استنشاق این ماده، خیلی سریع به هوای آزاد بروید و به پزشک مراجعه کنید. اگر شخص موردنظر خیلی سخت نفس می‌کشد یا هوشیاری پایینی دارد، به او تنفس مصنوعی دهید.
  • در صورت بلع این ماده هیچ تلاشی برای استفراغ نکنید و هیچ غذایی نیز نخورید. نفس عمیق بکشید و خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر این ماده با چشمتان تماس پیدا کرد، آن را با آب سرد به مدت 10 دقیقه بشویید و سریعا خودتان را به مطب چشم پزشکی برسانید.
  • در صورت تماس بوتیل استات با پوست، آن را با آب سرد بشویید و روی آن قسمت کرم نرم‌کننده بمالید. در صورت تحریک بیش از حد پوست به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت ایجاد آتش‌سوزی، از پودر خشک، آب یا فوم الکل و مه استفاده کنید.
  • در صورت نشتی، آن را با موادی مثل ماسه یا خاک خشک جذب کنید و از ورود آن به جاهان سربسته مثل فاضلاب و زیرزمین جلوگیری کنید.

نحوه نگهداری نرمال بوتیل استات

اگر قصد نگه‌داری این ماده را دارید، باید حتما نکات مراقبتی زیادی را رعایت کنید.

  • این ماده باید حتماً در ظرف در بسته و محکمی نگه‌داری شود.
  • بوتیل استات را دور از گرما، شعله، حرارت و مواد آتش‌زا بگذارید.
  • محل نگه‎داری این ماده باید خنک، بدون رطوبت، خشک و با تهویه مناسب باشد.
  • مکان نگه‌داری بوتیل استات ترجیحاً باید سرباز و در منطقه‌ای تأیید شده باشد.
  • بوتیل استات پلاستیک را حل می‌کند؛ بنابراین نگهداری آن در ظرف‌های پلاستیکی کاملاً اشتباه است. برای این کار ترجیحاً از ظرف‌های آلومینیومی یا فولادی ضد زنگ استفاده کنید.

تا این جا شما با تمام مشخصات و اطلاعات لازم در مورد نرمال بوتیل استات آشنا شدید. حال باید بدانید کیفیت این ماده شیمیایی نیز بسیار مهم است؛ بنابراین حتماً آن را از مراکز معتبر تهیه کنید.

نویان شیمی بزرگ‌ترین تأمین‌کننده بوتیل استات

تیم ما به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی در زمینه تأمین و فروش نرمال بوتیل استات و انواع مواد شیمیایی فعالیت می‌کند. متخصصان ما مواد شیمیایی موردنیاز شما را در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه و برایتان ارسال می‌کنند. اگر کیفیت و قیمت برایتان اهمیت دارد، نویان شیمی بهترین گزینه برای شماست.

علاوه بر این باید بدانید تمام محصولات به شرط سلامت و صحت برند به دستتان می‌رسند و تاریخ تولید و انقضا دارند. اگر در مورد قیمت و خرید بوتیل گلایکول استات سوال یا نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، با مشاوران ما در تماس باشید. آن‌ها تمام سؤالاتتان را رفع می‌کنند و جزئیات لازم را نیز در اختیارتان قرار می‌دهند.

سخن پایانی در مورد نرمال بوتیل استات

در این مقاله به طور کامل با بوتیل استات و تمام جزئیات و مشخصات آن آشنا شدید. در پایان توصیه می‌کنیم تمام نکات این مقاله را جدی بگیرید و این ماده را از مراکز امن خریداری کنید.

تیم ما مواد شیمیایی موردنیازتان را در بسته‌بندی‌های بسیار ایمن و در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما ارسال می‌کنند. برای دریافت اطاعات و آشنایی بیشتر با نویان شیمی به سایت ما حتما سری بزنید.

آیا تجربه‌ای در زمینه استفاده از این ماده دارید؟ نظرات و تجربه‌های خود را در بخش زیر بنویسید و این مقاله کاربردی را برای افرادی که از بوتیل استات استفاده می‌کنند نیز بفرستید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منو
خانه
تماس با ما