نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799 - 02140881343
نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799
بوتیل دی گلایکول استات (گلیکول ایرانی)

بوتیل دی گلایکول استات (گلیکول ایرانی)

امکان ارسال سریع: دارد

ارسال و بسته بندی به تمامی ایران فراهم است.

ارسال سریع به تمامی ایران

موجود در انبار تهران

بــهــترین قــــیمت و کـــــیفـیت

قیمت تضمینی در خریدهای عمده

مشاوره رایگان پیش از خرید

پشتیبانی تا تحویل کالا

امـــکان مرجــوع مـــحصول

مرجوع محصول در صورت عدم تطابق

بوتیل دی گلایکول استات (گلیکول ایرانی) چیست؟

بوتیل دی گلایکول استات ترکیبی آلی، بی‌رنگ و شفاف است و بوی اتری خیلی کمی نیز دارد. این ماده به دلیل قدرت انحلال‌پذیری بالا، با بسیاری از ترکیبات به خوبی حل می‌شود و به همین دلیل در صنایع متفاوت کاربرد زیادی دارد.

این ماده متعلق به گروه استرها و کاربرد اصلی آن در ساخت حلال رنگ‌هاست. علاوه بر این به دلیل تبخیر آرام، در ساخت برخی از جوهرها نیز از آن استفاده می‌شود.

اگر به تازگی قصد استفاده از این ماده را دارید، باید تمام ویژگی‌ها و نکات مربوط به آن را بشناسید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعات موردنیاز مثل مشخصات، کاربردها، نحوه تولید، خطرات، نکات ایمنی، نحوه نگهداری و خرید بوتیل دی گلایکول استات را بررسی کنیم.

بوتیل دی گلیکول استات چیست؟ | مشخصات کامل

بوتیل دی گلایکول استات (BDGA) مایعی شفاف، بی‌رنگ، دارای بوی ملایم و با فرمول مولکولی C10H20O4 است. این ماده نام‌های متفاوتی مثل دی اتیلن گلیکول مونو بوتیل اتر استات، ۲-(۲-بوتوکسی اتوکسی) اتیل استات، بوتیل دی اتوکسواستات و بوتیل کاربیتول استات نیز دارد.
این ماده تا حد کمی در آب حل و با حلال‌های آلی ارگانیک ترکیب می‌شود. خاصیت انحلال‌پذیری بالای آن باعث شده است تا به مقدار گسترده‌ای در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

بوتیل دی گلایکول استات ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را به یکی از بهترین حلال‌ها در لاک‌، رنگ، رزین و روغن‌ها تبدیل کرده است. در جدول زیر بیشتر با مشخصات آن آشنا می‌شوید.

مشخصات بوتیل دی گلایکول استات
شکل ظاهری مایع شفاف و بی‌رنگ
فرمول مولکولی C10H20O4
جرم مولی 26/204
‌ نقطه ذوب منفی 32 درجه سانتی گراد
نقطه جوش 450 درجه سانتی گراد
نقطه اشتعال 105 درجه سانتی گراد

مشخصات و خصوصیات بوتیل دی گلایکول استات

در این بخش بیشتر با ویژگی‌ها و ماهیت این ماده شیمیایی پرکاربرد آشنا می‌شوید.

  • محلول در آب
  • انحلال‌پذیر در موادی مثل اتانول، استون و اتیل اتر
  • دارای قدرت حلالیت بالا
  • دارای نقطه جوش بالا
  • خاصیت پایداری شیمیایی خوب
  • تبخیرپذیری کم و آهسته
  • ویسکوزیته پایین
  • قدرت ترکیب‌پذیری خوب
  • پرداخت عالی

از بوتیل دی گلایکول استات در چه مواردی استفاده می‌شود؟

به طور کلی باید بدانید این ماده دو نوع صنعتی و خوراکی دارد و هر کدام در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بوتیل دی گلایکول استات خوراکی

جالب است بدانید نوع خوراکی این ماده در آمریکا به عنوان طعم‌دهنده در بسیاری از خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از بستنی‌ها، خامه و کره از این موارد هستند.

نوع خوراکی این ماده همچنین در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مثل رژلب، صابون، شامپو و… نیز به کار می‌رود.

بوتیل دی گلایکول استات صنعتی

این ماده به عنوان حلال و واسطه شیمیایی در صنایع مختلفی مثل تولید چرم، فیلم‌های عکاسی، پارچه، عطر، داروسازی و… کاربرد دارد. علاوه بر این بوتیل دی گلایکول در تولید انواع اتر، اکریلات، استات‌ها و… نیز نقش واسطه صنعتی را دارد. در بخش زیر تعدادی از کاربردهای آن را می‌بینید:

  • صنعت رزین و رنگ
  • حلال جوهر پارچه
  • صنایع چوبی
  • تولید کود در کشاورزی
  • تولید پاک‌کننده‌های سطوح، نرم‌کننده و ضدعفونی‌کننده‌ها
  • تولید چسب‌های مایع
  • ساخت روکش‌های مصنوعی

و…

نحوه ایجاد بوتیل دی گلایکول استات

این ماده از ترکیب و واکنش مولکول‌های نرمال بوتانول و اتیلن اکساید به وجود می‌آید. البته باید بدانید این واکنش باید حتماً در حضور یک کاتالیزور قلیایی انجام شود. در پایان این واکنش نیز درصورتی‌که نسبت اتیلن اکساید به نرمال بوتانول از 2 بیشتر باشد، بوتیل دی گلایگول استات تولید می‌شود.

آیا بوتیل دی گلایکول سمی و خطرناک است؟

این ماده به طور کلی سمیت خیلی کمی دارد؛ به همین دلیل در صورتی که به درستی از آن استفاده کنید، خطری شما را تهدید نمی‌کند.

استنشاق این ماده اگر در دوز پایین اتفاق بیفتد، آسیبی به ریه و دستگاه تنفسی شما وارد نمی‌کند؛ اما استنشاق مقدار زیاد آن، باعث ایجاد احتقان ریوی می‌شود. بلعیدن مقدار کمی از دی گلایکول، باعث کاهش اشتها، افزایش وزن و مشکلات کبدی می‌شود. خوردن مقدار زیادی از آن نیز تعداد سلول‌های قرمز خون شما را کاهش، و غلظت خون را نیز افزایش می‌دهد.

علاوه بر این موارد تماس این ماده با چشم و پوست خطرناک و در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت یا شعبه نیز قابل احتراق است. به همین دلیل باید حتماً برای جلوگیری از این اتفاق‌ها، تمام نکات ایمنی زیر را رعایت کنید.

نکات مهم مراقبتی در مورد بوتیل دی گلایکول

برای استفاده از این ماده باید حتماً نکات زیر را جدی بگیرید و تمام آن‌ها را رعایت کنید.

نکات ایمنی مربوط به چشم

اگر زمانی این ماده به چشمتان برخورد کرد، در ابتدا در صورت داشتن لنز آن را سریع خارج کنید. سپس با آب یا محلول نرمال سالین به خوبی چشم‌هایتان را شستشو دهید تا تمام قسمت‎های آن به خوبی تمیز شوند. حتماً به چشم‌پزشک مراجعه کنید و بدون تجویز او نیز از هیچ قطره‌ای استفاده نکنید.

نکات مراقبتی در خصوص پوست

در صورت برخورد این ماده با پوستتان، خیلی سریع قسمت موردنظر را با آب زیاد بشویید و لباستان را عوض کنید. پس از شستشو نیز در صورت احساس سوزش، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

نکات ایمنی در مورد تنفس

در صورت تنفس این ماده، سریع محل را ترک کنید و به هوای آزاد بروید. استنشاق این ماده بسیار خطرناک است و حتی احتمال قطع تنفس نیز وجود دارد؛ بنابراین خیلی سریع به بیمارستان بروید.

نکتات ضروری در صورت بلع

اگر شخصی این ماده را بلعید، خیلی سریع دهان و زبان او را بشویید و دو لیوان آب برای نوشیدن نیز به او بدهید. استفراغ در این شرایط اصلاً کار عاقلانه‌ای نیست و به ریه‌هایتان آسیب وارد می‌کند. اگر شخص بیهوش است یا سابقه تشنج دارد نیز هرگز نباید چیزی بخورد.

اطفای حریق این ماده

در صورت شعله‌ور شدن، خیلی سریع ظرف‌های سالم را از آتش دور کنید. برای خاموش کردن آتش نیز از آب و مواد شیمیایی خشک استفاده و سپس محل را ترک کنید.

چگونگی دفع

بهترین روش برای دفع این ماده، سوزاندن آن در کوره‌های با حرارت بالاست. البته انجام این کار نیاز به تجهیزات زیاد دارد؛ زیرا سوختن آن بخارهای سمی و خطرناکی تولید می‌کند.

نکات مهم در نگهداری بوتیل دی گلایکول

بوتیل دی گلایکول ماده خطرناکی نیست؛ اما محرک است و باید حتما آن را بر اساس استاندارهای خاصی نگه‌داری کنید. در بخش زیر این موارد را برایتان توضیح می‌دهیم.

  • همیشه آن را در ظروف فولادی یا استیل ضدزنگ نگه دارید.
  • محل نگهداری بوتیل دی گلایکول استات باید خنک و خشک باشد.
  • حواستان باشد مکان نگهداری این ماده باید از رطوبت، حرارت، مواد اکسید کننده و شعله دور باشد.
  • این ماده باید از هر گونه تخلیه الکتریسیته ساکن فاصله داشته باشد.
  • محل نگه‌داری این ماده نباید دمایی بالاتر از 40 درجه سانتی گراد داشته باشد.
  • توجه کنید گه هرگز این ماده را نباید در تماس با موادی مثل اسیدهای قوی، پایه‌ها و همچنین اکسیدکننده‌ها قرار دهید.
  • توصیه می‌کنیم پس از باز کردن درب ظرف، تمام ماده را مصرف کنید؛ زیرا به دلیل تماس با هوا کمی کیفیت خود را از دست می‌دهد.
  • بیشترین مدت ذخیره این ماده تا 1 سال است.

تا این جا شما با تمام اطلاعات مربوط به بوتیل دی گلایکول آشنا شدید. حال باید بدانید یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه استفاده از این ماده، تهیه آن از منابع معتبر است.

نویان شیمی بهترین مرکز فروش دی گلایکول استات

قطعاً کیفیت و قیمت این محصول در درجه اول برای تمام افراد اهمیت دارد. تیم نویان شیمی بزرگ‌ترین و معتبرترین تأمین‌کننده انواع محصولات شیمیایی است و در زمینه فروش دی گلایکول استات بسیار تخصصی عمل می‌کند.

تمام مشتریان ما، محصولات موردنظرشان را به شرط سلامت و صحت برند دریافت می‌کنند و تاریخ تولید و انقضا نیز روی تمام آن‌ها حک شده است. کارشناسان و مشاوران حرفه‌ای تیم ما تمام اطلاعات لازم را برای خرید دی گلایکول استات در اختیارتان قرار می‌دهد؛ بنابراین برای رفع سؤالات خود از مشاوره‌های ما استفاده کنید.

کلام آخر در مورد بوتیل دی گلایکول

در این مقاله تمام اطلاعات لازم در مورد این ماده شیمیایی را بررسی کردیم. در انتها توصیه می‌کنم اگر قصد خرید این ماده را دارید، به هر فروشگاهی اعتماد نکنید؛ زیرا کیفیت آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

فروشگاه نویان شیمی به صورت شفاف تمام ابهامات شما را رفع و بهترین کیفیت را ارائه می‌کند. اگر سؤال یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، با ما در ارتباط باشید.

نظر و تجربه خود در مورد استفاده از این محصول را در بخش زیر بنویسید و این مقاله مفید را نیز برای تمام متقاضیان این ماده بفرستید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منو
خانه
تماس با ما