نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799 - 02140881343
نویان شیمی ایستا - مواد اولیه شیمیایی
تماس با ما: 09129573799

سود پرک

سود پرک(سدیم هیدروکسید)

سود پرک یک ترکیب به رنگ سفید و محلول در آب است که با اسامی سود سوزآور و کاستیک سودا هم شناخته می‌شود و نام علمی آن سدیم هیدروکسید است. این ماده به‌واسطه تجزیه شیمیایی سدیم کلراید تولید می‌شود و ازآنجاکه قدرت زیادی در هیدرولیز مولکول‌های چربی دارد، برای تولید انواع صابون، شامپو و مواد چربی بر مورداستفاده قرار می‌گیرد. سود پرک دارای ترکیبی شیمیایی است که خاصیت قلیایی شدیدی دارد و به‌عنوان یک تنظیم‌کننده pH به شمار می‌رود.در این مطلب برای شما توضیح می‌دهیم که سود پرک چیست، و پس از آن روش‌های تولید سود پرک را هم برای شما شرح خواهیم داد. با خواندن ادامه این مقاله همراه ما باشید.

سود پرک چیست؟

سود پرک یا کاستیک سودا، در حقیقت حالت غلیظ شده هیدروکسید مایع است. این ماده نوعی از نمک یونی شامل یون مثبت سدیم Na+ و یون منفی هیدروکسید OH- به شکل NaOH است. یکی از مهم‌ترین مشخصات سود پرک این است که جذب‌کننده گاز دی‌اکسیدکربن و رطوبت محیط بوده و این که حلالیت قابل‌توجهی در آب دارد. همچنین، محلول سود پرک باعث تجزیه پروتئین‌ها شده و به همین دلیل در صورت تماس با بافت‌های بدن موجب سوختگی می‌شود.

سود پرک در دمای محیط به‌صورت یک ماده جامد سفیدرنگ است، اما وقتی با اسیدها تماس پیدا می‌کند و یا توسط آب رقیق می‌شود، واکنش اگزومتریک اتفاق می‌افتد و حرارت زیادی تولید خواهد شد. این ماده در تولید شوینده‌هایی مثل صابون و شامپو و همچنین در صنایع پتروشیمی استفاده زیادی دارد و به همین دلیل در سراسر جهان تقاضای فراوانی برای این محصول وجود دارد. از دیگر کاربردهای مهم سود پرک باید به انجام واکنش‌های شیمیایی، تصفیه پنبه، استفاده به‌عنوان تشخیص‌دهنده فلزات و ازبین‌بردن زنگ فلزات اشاره کرد.

باید توجه کنید که سود پرک یا سود سوزآور در تماس با پوست اثر خورندگی دارد و در زمان استفاده باید از اثرات تحریک‌کننده آن جلوگیری شود. به‌علاوه، موقع اندازه‌گیری وزن دقیق سدیم هیدروکسید، این کار باید به‌سرعت و در محیط خشک انجام شود تا در اثر جذب رطوبت هوا، وزن سدیم هیدروکسید افزایش پیدا نکند.

روش تولید سود پرک

سود پرک به روش صنعتی با خلوص ۵۰ درصد و از طریق الکترولیز نمک کلرید سدیم با روش «کلر آلکالی» تولید می‌شود. گاز کلر هم یکی از محصولات جانبی است که در کارخانه‌های سود مایع تولید می‌شود. جامدسازی این ماده در کارخانه سود پرک از راه تبخیر آب موجود در سود سوزآور مایع صورت می‌گیرد.

در نتیجه این فرایند سود پرك به دست می‌آید که در زبان لاتین به آن کاستیک سودا فلکس گفته می‌شود. روش غیرصنعتی تولید سدیم هیدروکسید از طریق ترکیب فلز خالص سدیم و آب است. بر اثر این واکنش، گاز هیدروژن و حرارت آزاد می‌شود. انجام این شیوه به‌صورت صنعتی امکان‌پذیر نیست و حتماً باید به روش آزمایشگاهی انجام شود.

روش تولید سود پرک از سود مایع

در روش صنعتی، کاستیک سودا به شکل مایعی شفاف و خورنده با حداکثر خلوص ۵۰ درصد تولید می‌شود. برای نگهداری آسان‌تر و جلوگیری از کاهش خلوص سود مایع، آن را به شیوه شیمیایی غلیظ می‌کنند که این کار موجب تولید سود کاستیک جامد تا خلوص حداکثر ۹۹ درصد شده و به‌اختصار سود پرک نامیده می‌شود.

تولید سود مایع به روش تجزیه انجام می‌گیرد و برای تأمین سدیم از نمک استفاده می‌شود. در نتیجه، مهم‌ترین محصول جانبی در این فرایند، گاز کلر است که در حجم زیاد تولید می‌گردد. پس از تولید سود مایع کاستیک، آن را به‌وسیله تانکرهای ویژه به کارخانه تولید سود پرک منقل می‌کنند تا در پروسه تولید قرار گیرد.

ازآنجاکه کاستیک سودا یک ماده خورنده است، باید قطعاتی که در خط تولید استفاده می‌شوند از آلیاژی مثل نیکل ساخته شده باشند که در برابر خورندگی مقاومت بالایی داشته باشد و بتوان در طولانی‌مدت آنها را مورداستفاده قرارداد. کاستیک سودای مایع را در مخازن ویژه و در حداکثر دمای 1400 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند تا مایعات به‌آرامی تبخیر شده و خلوص کاستیک سودا بیشتر شود.

پس از این که میزان غلظت به حد موردنظر رسید، آن را به سینی‌هایی از جنس نیکل که بسیار سرد هستند منتقل می‌کنند و کاستیک سودا را به شکل ورقه‌های پهن و نازکی بر روی آن خشک می‌کنند. خلوص سود مایع تولید شده باید در حدود ۹۸ درصد بوده و کاملاً سفیدرنگ باشد. در آخرین مرحله سود پرک در اندازه‌های کوچکی جمع‌آوری‌شده و آن را در کیسه‌های خاصی که دولایه هستند، بسته‌بندی می‌کنند.

به دلیل خاصیت کاستیک سودا که جاذب رطوبت و گازکربنیک محیط است، باید کل پروسه تولیدی در شرایط کنترل شده‌ای انجام شود و بعد از تولید هم به‌سرعت بسته‌بندی شود. به‌دست‌آوردن سود پرک از سود مایع در راستای نگهداری و حمل‌ونقل ساده‌تر این ماده است.

نحوه نگهداری سود پرک

سود سوزآور یا پرک، ماده است که رطوبت هوا را با سرعت زیادی جذب می‌کند و به این صورت تغییر شکل داده و به مایع تبدیل خواهد شد. به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می‌کنند این ماده شیمیایی همیشه در کیسه‌های دربسته نگهداری شود و از مجاورت آن با هوا پرهیز شود.

به‌علاوه، ازآنجاکه سود پرک خاصیت خورندگی هم دارد، باید آن را در ظروف پلاستیکی دربسته نگهداری کرد، و از به‌کاربردن ظروف آلومینیومی برای این کار اجتناب کنید. یکی از نکات مهم در حمل‌ونقل سود پرک این است که باید آن را با پوشش‌های محافظ حمل کنید تا با دیگر مواد آلی و غیرآلی واکنش نشان ندهد.

از طرف دیگر، هنگام استفاده از این ماده باید حتماً از دستکش، محافظ صورت و محافظ چشم استفاده کنید و در صورت تماس با چشم با آب فراوان خوب بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب گفته شده پی بردیم که سود پرک یک ماده شیمیایی پر کاربرد در صنایع مختلف است و تقاضای زیادی برای خرید سود پرک که با نام‌های سود سوزآور و کاستیک سودا هم شناخته می‌شود وجود دارد؛ بنابراین، اگر شما هم در کسب‌وکار خود به سود پرک نیاز دارید، نکات ذکر شده در این مطلب را بادقت مطالعه کنید و پس از آن برای کسب اطلاعات درباره این محصول و خرید سود پرک از سایت نویان شیمی اقدام نمایید.

  • فروش سود پرک
  • سود پرک گوهر،نیرو،پارس
  • کیسه های 25 کیلوگرمی
  • با درصد خلوص 98٪

موجود در انبار تهران

جهت اطلاع از قیمت و مشاوره با کارشناسانان فروش ما تماس حاصل بفرمایید.

مدیریت فروش امامی
77093815-09129573799

5/5 - (5 امتیاز)

سایر محصولات نویان شیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منو
خانه
تماس با ما